Åpenhetsloven
Åpenhetsloven skal bidra til å fremme virksomheters respekt for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester, og sikre allmennhetens tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
For å oppfylle lovens krav, skal virksomheten gjennomføre aktsomhetsvurderinger og arbeidet med dette skal gjøres offentlig tilgjengelig i form av en redegjørelse innen 30. juni hvert år.
Redegjørelse for foretatte aktsomhetsvurderinger i NBBO per juni 2024
I egen virksomhet har NBBO fokus på gode arbeidsvilkår for egne ansatte og likebehandling av alle, både ved rekruttering av ansatte og ved lønnsfastsettelse for de ansatte.
Vår virksomhet og driftsområde er organisert på følgende måte:
Nedre Buskerud Boligbyggelag er etablert i Drammen og er et andelslag eid av ca 32.000 medlemmer. NBBO har 38 ansatte. Sentrale tjenester som leveres av NBBO er:
- Forretningsførsel for boligselskap, primært innenfor vårt geografiske nedslagsfelt
- Tjenester i forbindelse med eierskifte av boliger under vår forvaltning
- Medlemsbaserte tjenester som blant annet omfatter behandling av forkjøpsrett, og i tillegg et spekter av gunstige medlemsfordeler
Vi har etablert følgende retningslinjer og rutiner for å håndtere faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold:
Det utføres en årlig prosess hvor leverandører vurderes med henblikk på risiko for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Alle leverandører er med i den årlige vurderingen, men fokus rettes på de leverandørene som har leveranser som overstiger et på forhånd definert beløpsmessig nivå. Ved vurdering av risiko for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold benyttes blant annet Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) sin liste over høyrisikoprodukter.
I tillegg er det etablert rutiner for vurdering av nye leverandører. Normalt vil det bli sendt ut spørreskjema hvor leverandørene bes besvare en del sentrale spørsmål knyttet til grunnleggende menneskerettigheter ved kjøp av en viss størrelse, eventuelt kjøp som over tid vil utgjøre vesentlig omfang.
Gjennom våre aktsomhetsvurderinger har vi avdekket følgende faktiske negative konsekvenser:
Vi har sendt ut spørreskjema til leverandører hvor vi har vurdert at risiko foreligger. Ut fra de svarene vi har mottatt så langt er det er ikke avdekket noen negative konsekvenser hos våre leverandører. Spørreskjemaet er basert på en mal utarbeidet av arbeidsgiverorganisasjonen Virke hvor NBBO er medlem.
NBBO sin vurdering er at vår virksomhet på generelt grunnlag har lav risiko for å legge til rette for virksomheter som ikke følger generelle menneskerettigheter. Størst risiko vurderes å være innkjøp av elektronisk utstyr til bruk i en vanlig tjenestebasert virksomhet i Norge. NBBO sine muligheter til å påvirke produsenter av slikt utstyr vurderes å være svært små. Øvrige produkter fra DFØ sin liste over risikoutsatte produkter hvor vårt innkjøp er ubetydelig og kan sammenlignes med en privat husholdning, er ikke behandlet ut fra et vesentlighetshensyn.
Så langt (juni 2024) er ingen negative konsekvenser avdekket. Vi har derfor ikke iverksatt tiltak for å avbøte eller forebygge negative konsekvenser i dagens situasjon.
Spørsmål om vårt arbeid med åpenhetsloven?
Dersom du lurer på hvordan NBBO etterlever åpenhetsloven og vårt arbeid med aktsomhetsvurderinger, kan du sende oss en melding her: apenhetsloven@nbbo.no.
Alle henvendelser vil bli behandlet og besvart innen tre uker. Dersom henvendelsen forutsetter nærmere undersøkelser som gjør at det ikke lar seg gjøre å gi et fullstendig svar, vil vi uansett sende deg et foreløpig svar innen tre uker.