Jan Erik og Lillian bygget feriehjem på fire hjul

Da Jan Erik og Lillian oppdaget hvor dyrt det var å leie bobil for å reise på ferie ble frøet om å bygge noe selv sådd hos Jan Erik.

Tekst: Cecilie Bergli

- Lillian syntes ikke det var en veldig god idé, men plutselig begynte hun å lete på Finn etter passende biler og da var prosjektet i gang, forteller Jan Erik. Det var våren 2021.

Paret fant en Opel Movano minibuss fra 2006, som hadde lav kilometerstand, noe de syntes var en stor fordel. Utover å finne en passende bil hadde de ikke gjort så mye research på forhånd, så nå måtte de finne ut av hvilke krav som skulle innfris for å få bilen registret som campingbil. Vekten måtte også reduseres til under 3,5 tonn, da den originale minibussen på 3,9 tonn krever eget sertifikat. Da listen med krav for omregistrering var på plass gikk de i gang med ombyggingen.

Dyrt å leie bobil, hvorfor ikke bygge din egen?

Effektiv byggeprosess

Bilen ble strippet for alt av interiør og seter og bygget opp fra bunnen av.
- Vi kjøpte kjøkkenskapene fra IKEA og bygget setebenken selv, klesskapet som må fylle gitte bobilkrav plasserte vi i bagasjen, men det var ikke noe problem og få den godkjent, forteller Jan Erik.

De hadde bestemt at de ville ha fire seter og sengeplass til de selv, og barnebarna, som de skulle ta med på sommerferieturer.

– Alt var stengt ned, så det var en fin tid for byggeprosjektet, jeg gjorde det aller meste av bygging og grovarbeid på egenhånd, også sørget Lillian for finishen. Fra bilen ble kjøpt inn og til den var ferdig omregistrert tok det ca fire måneder, sier Jan Erik.

Tur til Telemark

Den første sommeren ble tilbragt i Telemark og i områdene langs Telamarkskanalen.
- Vi trivdes umiddelbart i bilen, men holdt oss til bobilplasser og campingplasser for å ha tilgang til strøm og fasiliteter, forteller Jan Erik. Vi kjøpte også et fortelt som ble en meget fin forlengelse av «stua».

De besøkte venner på en hytte nede ved sjøen og da var det ekstra fint å ha sitt eget hjem på hjul og trekke seg tilbake til når kvelden kom.

Versjon to

Det ble bare en tur med et barnebarn den første sommeren, og da skjønte paret at de ville utnytte plassen annerledes. – Vi ville gjerne ha mer lagringsplass og en "fullsize" seng. Hvis man skal bo på denne måten over en lengre periode er det viktig å sove godt. Klesskapet ville vi også ha ut av bagasjen, og inn i bodelen. Derfor ble det en større ombygging av bilen på våren i 2022, forteller Jan Erik. Den sommern ble det to turer til Danmark og de er veldig fornøyde med den oppgraderte utgaven av bilen.

Hvilepuls på sideveiene

- Bilen er gammel, og den går ikke fort. Det gjør at vi legger opp ruten langs de små sideveiene, hvor det er mye fint å se på. Pulsen senker seg når vi kjører forbi små gårder og gjennom hyggelige landsbyer. Vi forsøker å holde oss mest mulig unna hovedveiene, sier Jan Erik med et smil. Han forteller også at det finnes en rekke smarte apper som gir tips til overnattingsteder underveis, både fricamping, bobilplasser og campingplasser.

- I Århus fant vi en hyggelig liten småbåthavn hvor de hadde gjort om vinteropplagringen til bobilplass for sommeren. Den hadde både flott beliggenhet og alle fasiliteter til en rimelig penge.

Idylliske Telemarkskanalen var målet for den første ferien i selvbygget van

Jan Eriks tips til deg som vurderer å bygge selv

  • Bestem deg for at dette er noe du har tenkt til å bruke en del tid på
  • Sett deg inn i hvilke regler som gjelder hvis prosjektet krever en omregistrering av bilen
  • Tenk på størrelse, det er veldig praktisk å ha full ståhøyde, mens biler over seks meter er dyrere på ferger
  • Ikke søk deg i hjel, søk om hjelp til de tingene du lurer på når du har bestemt deg for hva du vil
  • GJØR DET, tegn litt først, se litt på YouTube og følg aktuelle forumer, men om du har lyst, er det bare å kjøre på!

Her kan du lese om å montere campinginnreding i varebil. Om ditt prosjekt krever omregistrering anbefaler vegvesenet at du tar kontakt med de, før du setter i gang.

Som hånd i hanske med hobbyen

Jan Erik er en ivrig hobbyfotograf, han har vært aktiv i Drammen Fotoklubb i en årrekke og sitter i dag som styreleder i Norsk Selskap For Fotografi. Sistnevnte arrangerer fototreff rundt om kring i landet, og da er den nybygde bilen perfekt som følgesvenn.

- Jeg og en kompis tok bilen for å reise på fototreff i Vågå. Ikke nok med at vi kunne stoppe og overnatte i vakkert landskap på Valdresflya med flotte fotomotiver rett uten for "stuevinduet", jeg kunne også enkelt rigge opp laptopen og gjennomføre et teamsmøte med midt oppe på fjellet, forteller Jan Erik.

- Fleksibiliteten og friheten som bilen gir, gjør at den vil bli mye brukt til å reise på fototreff fremover. Nå som jeg er pensjonist er det et gode å kunne vie enda mer tid til hobbyen.

Valdresflya - et perfekt stoppested for hobbyfotografen

Det er på de små sideveiene eventyret utfolder seg

En verden full av muligheter

Fjorårets oppgradering sørget også for et skikkelig solcelleanlegg, slik at paret nå er selvforsynt med forbruksstrøm i flere dager uten å måtte starte bilen.
- Vi har enda til gode å fricampe, så det er et av målene for årets ferie, å finne noen skjulte perler å ha helt for oss selv, er noe vi gleder oss til, forteller Jan Erik.

Akkurat hvor ferden går i sommer er enda usikkert. - Vi har lyst til å oppleve Lofoten, men der har bobilturismen tatt helt av, så det frister ikke å reise dit midt på sommeren sammen med alle andre, sier Jan Erik.
- Kanskje det blir Tyskland, her er det veldig mange flotte byer nord i landet med flott arkitektur og fine parker. Med korte avstander mellom stedene kan man få mange opplevelser på den tiden man er på veien.

- Men det er nettopp det som er så fint med å ha en slik bil, vi kan ta det på sparket etter hva vi har lyst til, og vi kan reise etter go'været, avslutter Jan Erik.

Forteltet gir en romsligere "stue" og privatliv på campingplassen

#vanlife

er et fenomen som har vokst med rasende fart de siste årene. Begrepet omfavner det å bo heltid eller deltid i en ombygget van, eller det som kanskje er mest normalt for de fleste – ferie i hjemmesnekret bobil. Vanen skal være modifisert med de nødvendige fasilitetene for å leve et behagelig liv på veien. Slik som en seng, løsning for toalett, vask og lagringsplass og batterier til forbruksstrøm. Egne Vanlife samfunn blomstrer nå i sosiale medier og #vanlife har blitt et trendbegrep.

Fordelen med en ombygget varebil er at den ofte er litt mindre enn den tradisjonelle bobilen, den har bedre fremkommelighet og kan være billigere i drift med tanke på behov for tilgang til strøm.

Sjekk ut Vanlife Norge på Facebook for tips, inspirasjon og likesinnede