Kristian Kjelling er inne i sitt tiende år som trener i DHK. Det har vært oppturer og nedturer, men etter å ha bygget stein for stein, er økonomien og tilskuertallene tilbake på riktig spor.
Tekst: Kine Myrvold Olsen Foto: DHK/Roy Johnsen
Kristian Kjelling har så lang fartstid i Drammen Håndballklubb (DHK) at han fortjener tittelen som «Mr. DHK». Først tre år som spiller, så ti år som trener og siden november 2022 har han vært både daglig leder og trener.
– Da jeg tok over som daglig leder var vi teknisk konkurs, og det har vært noen tøffe stunder. Men jeg er veldig glad i klubben, og mye av grunnen til det er menneskene som er her og har vært her tidligere. Jeg har fått forme mitt eget lag og har blitt glad i både de som er i administrasjonen og spillerne, sier Kristian.
Jobbet med omdømmet
Vinnerinstinktet han hadde som spiller, har han tatt med seg inn i lederrollen - både som trener og daglig leder. Det har hjulpet for å få økonomien på rett kjøl.
– Jeg vil jo ikke forlate et synkende skip, men heller sette i gang og rydde opp. De andre to i administrasjonen har gjort en fantastisk jobb med å øke tilskuertallene og jeg har tatt meg av økonomien og det overordnede ansvaret, sier Kristian.
De har jobbet mye med omdømmet. Hvem ønsker de å være? Hvordan ønsker vi å fremstå? Hvordan ønsker vi barn og unge, og folk generelt i Drammen, skal oppleve DHK?
– Jeg har hatt mye fokus på produktutvikling og nettverksbygging. Det tar tid, og vi konkurrerer med Godset, som har et veldig bra sponsornettverk. Så har vi vært opptatt av hvordan vi skaper verdi for de som støtter oss ved å skape noe nytt. Mange har sponset med hjertet, fordi de er glade for at vi har en håndballklubb, men hvis vi skal utvikle oss så må vi kunne gi noe tilbake til sponsorene utover det, sier han.
Leder ligaen på tilskuertall
På det laveste var det 270 tilskuere i snitt på kampene. Drammenshallen er stor, så det opplevdes nesten som å spille for en tom hall.
– Vi ønsker å være en klubb for barn og unge, ved å være gode forbilder og skape opplevelser for dem. Opplevelsen de har i hallen skal være betydningsfull. Den jobben som er gjort med å invitere barn og unge inn i hallen er noe av grunnen til at vi nå leder ligaen i snitt på tilskuere, sier han, og legger til:
– Det er ikke viktig for oss om barna har kommet inn på gratisbillett eller ikke. Det som er viktig er om barna har hatt det fett mens de var her.
På «kronekampen» mot Kolstad i oktober, var hallen helt full. Da kom alle tilskuere inn gratis, mens bedrifter og privatpersoner ga et valgfritt beløp til klubben pr. tilskuer.
DHK har også satt ned prisen på håndballskolen sin, i en tid der mange andre satte prisen opp.
DHK vil skape gode opplevelser for publikum.
Lokale spillere
Ved å bygge stein for stein, er klubben på rett kjøl igjen. Å bruke lokale spillere, fremfor å kjøpe de aller beste, har vært en del av strategien.
– Vi har bygget opp mange lokale spillere som vi har solgt videre. Hvis jeg henter inn en 17-åring og selger videre når han er 21-22 år, så har vi ikke mulighet til å kjøpe en ny på samme nivå. Da begynner vi på nytt med en lokal 17-åring, sier Kristian.
Det har resultert i at de i år har tidenes yngste eliteserielag, med en snittalder på 20,5 år.
– De unge er veldig modige og optimistiske. Det er veldig gøy å jobbe med. Så må man også leve med at prestasjonene og resultatene svinger mer, fordi man ikke har den erfaringen som eldre spillere har, sier han.
Forrige sesong havnet de på 8. plass i eliteserien, og målet er å være i topp ti denne sesongen også.
NBBO sponser
I fjor inngikk vi i NBBO en ettårig sponsoravtale med DHK. Vi har valgt å fortsette avtalen i år, men nå er den for tre år gangen.
– Det er viktig for oss å støtte lokale idrettsklubber, og vi gleder oss ekstra til å følge med på hva DHK får til med unge og lokale spillere de neste årene. Vi synes jobben Kristian og resten av gjengen i DHK har gjort for å få klubben på beina igjen er fantastisk, sier Ingrid Holst Nissen, avdelingsleder for medlem i NBBO.
For våre medlemmer betyr det at dere vil få rabatterte billetter til noen av DHKs kamper gjennom sesongen.
Det er mange unge, lokale spillere på laget.
Roller med ulike utgangspunkt
I administrasjonen i DHK er det 1,2 årsverk i tillegg til Kristian. Til sammenligning har store klubber kanskje 10-12 personer som gjør samme jobb. Det sier litt om innsatsen og arbeidstimene som er lagt ned de siste årene.
– Hvordan synes du det er å både være daglig leder og trener?
– Det går fint, selv om det er mye jobb. Til vanlig har jo de to rollene litt ulike utgangspunkt. Treneren vil ha de beste spillerne og optimalisere med fysioterapeut og andre tilbud til spillerne, mens daglig leders ansvar er å bremse for å sørge for at økonomien er i orden. Så det blir tidvis en litt «schizofren» arbeidshverdag, sier Kristian.
Det er tydelig at han trives. Og selv om det ikke er så godt å si hvor han befinner seg om fem år, er det uansett ingen tvil om at han nok har lagt igjen en del av hjertet, og veldig mye tid, i Drammen og DHK.