nbboVLP - digital vedlikeholdsplan
Vedlikehold av boligselskapets bygninger og fellesareal er en av styrets viktigste oppgaver. Med en god vedlikeholdsplan får dere kontroll på kostnader, slik at dere får mulighet til å spare penger til fremtidig vedlikehold. På den måten får dere en mer forutsigbar økonomi, noe vi vet at andels- eller seksjonseierne vil sette pris på.
Vi gjør jobben
Når vedlikeholdsplanen etableres er det våre dyktige fagfolk som gjør jobben. Selvfølgelig i tett samarbeid med dere. På den måten får dere en god plan som gjelder for akkurat deres boligselskap.
Og siden planen er digital, er det enkelt å oppdatere og holde den vedlike etterhvert som årene går. Er ikke det smart?

Støtte fra Husbanken
Omtrent 60 prosent, eller 1 450 000 av boligene i Norge er over 30 år og eldre. De er bygd i en tid da kravene til universell utforming, energi og miljø var mye lavere enn i dag. Av denne grunn gir Husbanken støtte til borettslag og sameier som gjennomfører en tilstandsvurdering for å se på behovet for vedlikehold og mulighetene for oppgradering.
Husbanken støtter inntil 50 prosent av kostnaden ved etablering av en vedlikeholdsplan. Er ikke det fint? Og søknaden, den tar vi ansvaret for. Særlig mye enklere kan det ikke bli.
Ta en titt på vår presentasjon av nbboVLP:
Bygningene eldes
Bygningsmassen representerer verdien i boligselskapet, og er ofte den største eiendelen for den enkelte beboer. Men bygningene eldes hele tiden, og med elde følger verditap. Den enkleste måten å unngå dette på, er å utøve godt vedlikehold. Vedlikeholdsarbeidet består av mange små oppgaver, men av og til må man gjennom større og mer omfattende jobber.
Godt vedlikehold krever god planlegging.
I tett samarbeidet med styret utarbeider vi en digital vedlikeholdsplan for boligselskapet, slik at styret kan planlegge dagens og fremtidens vedlikehold. Dette er et godt styringsverktøy, og beboerne sikres forutsigbarhet i felleskostnadene.
Vedlikeholdsplanen gir boligselskapet:
- Full oversikt over bygningenes tilstand og anbefalte tiltak om hva som bør iverksettes.
- Oversikt over vedlikehold i et 10-års perspektiv.
- Oversikt over kostnader og avsetninger.
- Hjelp til budsjettering av vedlikeholdskostnadene.
- Oversikt over bygningsmassens historikk.
- Dokumenter, bilder og evt. tegninger
- Muligheter for revidering
- Problemfri videreføring til etterfølgende styrer
Hjelp til gjennomføring av tiltak
Gjennom vedlikeholdsplanen får styret sin egen kontaktperson i NBBO Byggtek, som er behjelpelig med å svare på spørsmål. Vi kan også assistere boligselskapet videre i jobben med å gjennomføre vedlikeholdstiltak, med de ressurser og den hjelp boligselskapet måtte ha behov for.
Digital vedlikeholdsplanlegging
Vedlikeholdsplanen gjøres tilgjengelig på en egen nettside hvor styret får tilgang. Her finner dere alt dere trenger for å planlegge vedlikeholdet i årene som kommer. Planen kan enkelt overføres til nye styrer slik at boligselskapet sikres kontinuitet og forutsigbarhet i vedlikeholdet.
Ved etablering av avtalen vil NBBO Byggtek gjennomgå bygningsmassen og legge inn dataene slik at styret får en komplett oversikt over bygningenes tilstand og vedlikeholdsbehovet.
Styret kan deretter velge å revidere planen etter et gitt antall år.