Lever van-livet i en Volkswagen-veteran

For Agnete Brun er det en helt spesiell stemning å kjøre rundt i den gamle Volkswagen Transporteren.

Tekst: Kine Myrvold Olsen Foto: Privat

Agnete Brun da hun kjøpte BIL i 1998.
Agnete Brun da hun kjøpte BIL i 1998.

I en turkis og hvit bil med blomster på, finner du Agnete Brun cruisende land og strand rundt om sommeren. «Bil» kaller hun den bare. Det er en Volkswagen Transporter fra 1978. Da Agnete kjøpte den i 1998 for å kjøre nedover i Europa, var den altså allerede 20 år gammel. 

– Jeg kjøpte den for 15.000 kr, og nå tilbyr folk seg å kjøpe den av meg for mange hundre tusen. Det er en bil som får litt oppmerksomhet når man er ute og kjører med den, sier Agnete. Hun jobber frilans som fotograf og bor i Oslo, men er opprinnelig fra Lier.

Den første turen nedover i Europa gikk mot Spania. Hun og hennes daværende kjæreste kjørte til Mallorca, Menorca og Ibiza før de bosatte seg en liten stund i Grenada. Med fullt campinginteriør fra 70-tallet bak i bilen, var den ganske perfekt å reise på tur med. Det er den fortsatt, selv om turene nå går land og strand rundt i Norge. Campinginteriøret begynte også å bli litt «slitent», så det har samboer Martin Otterbeck revet ut og bygget opp på nytt. Det er fortsatt helt likt som det originale interiøret, men med enda noen flere smarte løsninger for å få mer oppbevaring på den lille plassen.  

– Det er en veldig «nedpå» og minimalistisk måte å leve på når vi er på ferie med bilen, sier Agnete. 

Må kjøre sakte

Agnete beskriver bilturene som en fantastisk måte å reise på.

– Man kommer i kontakt med mange spennende folk på turene, så det er veldig sosialt. Bilen er såpass liten at den kommer seg lettere til utcampene og de fine plassene enn man gjør med en campingbil eller campingvogn. Det gjør at man får sett enda mer av Norges kriker og kroker, sier hun. 

I tillegg er det en fordel at man må kjøre bakveier og småveier, og dermed får sett mer enn man gjør når man kjører fra A til B på motorveiene. Bilen går nemlig ikke fortere enn ca. 70 km/t – eller kanskje i 100 km/t i nedoverbakker. 

– Det er helt spesiell stemning å kjøre rundt i den bilen. En stund var det mange barn som vinket da jeg kjørte forbi, for bilen lignet visst på en bil som var på barne-tv akkurat på den tiden, sier Agnete.  

Agnete nyter morgenstunden på camp i Lofoten

– Det er en veldig «nedpå» og minimalistisk måte å leve på når vi er på ferie med bilen

Bilens «høye beskyttere»

Bilen har vært med på Quartfestivalen og andre festivaler. Den har vært på surfecamp på Stadtlandet, for selv om Agnete ikke kan surfe, hører liksom bilen litt til i et sånt miljø. I fjor sommer fartet hun mye rundt i Vesterålen og Andøya. Da kjørte hun litt alene og litt med en kompis som også har en van. 

– Vi var i Nyksund, et lite sted i Øksnes. Derfra skulle kompisen min videre og jeg skulle kjøre litt rundt alene. Plutselig, midt i ødemarka der oppe, havarerte bilen. Så da sto jeg der på en vei som det nesten ikke kjører biler på, helt alene og uten dekning på mobilen. Heldigvis kom det etter en stund en bil med en hyggelig mann som ringte bergingsbil og hjalp meg videre, sier Agnete. 

Viftereima røk på Nyksund / Agnete Brun

Viftereima røk på Nyksund.

Det har blitt noen sånne historier. Det er ikke bare-bare å ha en gammel bil som krever omsorg og pleie. 

– Den kan være litt lunefull, så noen ganger må man ut for å snakke litt pent til den eller sparke litt her og der. Det er dyrt å ha en gammel bil, men heldigvis har den hatt noen «høye beskyttere» gjennom flere år. I mange år var det Prepple i DumDum Boys som tok vare på den på verkstedet sitt, så var det folkevognentusiast Kristian Flatla i Hønefoss og nå er det Lofoten vanlife som gjør arbeidet som trengs på den. Sistnevnte er forøvrig et veldig kult sted å leie gamle vans på i Lofoten/Svolvær, forteller Agnete. 

Samtidig ville hun ikke byttet den ut. Til det er den for spesiell og har for mange historier knyttet til seg.

#vanlife

er et fenomen som har vokst med rasende fart de siste årene. Begrepet omfavner det å bo heltid eller deltid i en ombygget van, eller det som kanskje er mest normalt for de fleste – ferie i hjemmesnekret bobil. Vanen skal være modifisert med de nødvendige fasilitetene for å leve et behagelig liv på veien. Slik som en seng, løsning for toalett, vask og lagringsplass og batterier til forbruksstrøm. Egne Vanlife samfunn blomstrer nå i sosiale medier og #vanlife har blitt et trendbegrep.

Fordelen med en ombygget varebil er at den ofte er litt mindre enn den tradisjonelle bobilen, den har bedre fremkommelighet og kan være billigere i drift med tanke på behov for tilgang til strøm.

Sjekk ut Vanlife Norge på Facebook for tips, inspirasjon og likesinnede.

Du kan også lese mer om hvordan Lillian og Jan Erik bygget sitt hjem på fire hjul her.